Laatste reisverslag

26 juli 2013 - Kuta, Indonesië

2e en laatste reisverslag Bali

Beste allemaal,
Wij hebben hier nog 3 dagen te gaan voor wij weer terug naar Nederland vliegen dus ik schrijf nog even ons laatste reisverslag.

Op de scooter naar Tanah Lot was een prima ritje, leuke slingerwegen en links en rechts inhalen en ingehaald worden! Bij Tanah Lot aangekomen eigenlijk maar 5 minuten bij de tempel zelf geweest, water stond vrij hoog dus even wat foto's en vervolgens liepen we richting wat leek een golfbaan. Via een klein smal pad kwamen we dus inderdaad ineens op een supermooie golfbaan (Nirwana) dus ik was enthousiast en wilde wel even over het park lopen. Vanaf hole 6 moest je zo'n 170m over de zee slaan naar de green terwijl je in de verte Tanah Lot zag liggen.. Heel mooi! Wij zijn lekker doorgewandeld en kwamen in het resort terecht waar we gratis een autoritje kregen naar de golfclub (5 sterren resort blijkbaar). Hier heb ik wat informatie opgevraagd om daar te kunnen spelen en vervolgens hebben we wat gegeten. Daarna kregen wij zelf een golfkarretje om terug te rijden naar het hotel met een caddy achterop! Dat voelde wel redelijk luxe hehe.

De volgende dag gingen we op naar de gili eilanden. In Sanur een mannetje geregeld die ons naar de haven bracht. Daar kochten we een kaartje op de slow boat en we kwamen precies op tijd aangelopen want de ketting werd al vastgemaakt tegen de auto's dus dat was perfect! Blijkbaar hadden 2 Belgen met volle bepakking hetzelfde nog net na ons want daar kwamen we mee aan de praat en zo ging de boottocht snel voorbij. Zelf hebben we maar 2 rugzakken meegenomen en de rest in Sanur gelaten. Om 5 uur smiddags kwamen we aan op Lombok. Dit bleek te laat te zijn om door te gaan naar de gili eilanden dus hebben we in Sengigi overnacht. Zelfde hotel als ik met Leander eerder al had gezeten en daarna gelijk door eten bij een Italiaans restaurant jammie!

Volgende dag naar de gili eilanden. Met een transportautotje naar de haven gereden waar iedereen ons nog probeerde af te zetten. Aangezien er alleen nog een boot naar gili Trawangan ging zijn we daar heen gegaan en daar hebben we eerst 1,5 uur rondgelopen voor we een goedkoop en leuk hotel vonden. Ik heb nog even snel een snorkel gehuurd en gelijk een schildpad gespot! Die avond zijn we wezen stappen bij een reggaebar en bij Rudy's. Bij de reggaetent ontmoetten we nog een Nederlands stel waar we daarna nog een Bucket mee hebben gedronken aangezien de muziek om 1 uur al stopte ivm ramadan.. Hier en op lombok merkten we wel een verschil wat betreft de mensen. Op lombok en gili zijn ze minder aardig en haast chagrijnig wat misschien ook wel door de ramadan komt. Toen we om 3 uur gingen slapen werden we nog even goedenacht toegesproken door de moskee die ineens keihard losging.

De volgende dag zijn we naar gili air gegaan, een iets rustiger eiland dat 5-10 jaar achterloopt op trawangan. Hierdoor een stuk leuker! Enige nadeel is dat er maar een pinautomaat is en die werkt niet bij mijn pas. Dus ik moest mijn creditcard gebruiken om aan geld te komen. Jammer genoeg lukte dit niet en is hij nu ook nig geblokkeerd.. Toen moest ik dus met de boot op en neer naar gili trawangan.. Hoefde pas om 3 uur dus eerst even gerelaxed en daarna op en neer. Om 4 uur zou de boot teruggaan van Trawangan dus opzich zou ik tijd zat moeten hebben. Nu kwamen we pas om 5 voor 4 aan na heel veel mislukt inparkeren met de boot dus ik rennen over het eiland naar de BNi bank en toen werkte die dus ook niet.. Snel nog wat ander le banken geprobeerd en helaas ook dat lukte niet.. Dus zonder geld weer terug.. Op air dit verhaal bij een Nederlandse duimschool verteld en hier konden we wel geld overmaken in combinatie met een duik. Dus Marlieke aangemeld om te beginnen met duiken haha. Die middag kwamen we de Belgen weer tegen en daar hebben we die avond gezellig mee gegeten. We hadden een supermooie bungalow aan het strand geregeld voor 2 avonden, want 1 avond kon niet.. Naja dan blijven we toch een extra nachtje hehe. Na 2 dagen paradijs en nog een schildpad gezien te hebben met Marlieke gingen we weer terug naar Sanur. Fastboat lukte helaas niet met ons geld dus moesten we met de slowboat. Sochtends om half 9 vertrokken en savonds om 7 uur waren we weer in Sanur. Wat een hel! Hier weer terug naar ons vertrouwde stekje.
Hier hebben we de volgende dag lekker aan het zwembad gelegen en zijn we naar Kuta geweest om te shoppen. Marlieke heeft daar nog turnpakjes laten maken waar we beiden erg benieuwd naar zijn wat betreft het resultaat.
De volgende dag was het golfdag! Sochtends kwamen we nog Manon en Nathalja tegen, die zijn net aangekomen voor hun vakantie. was leuk om weer even bij te praten over de reizen! Smiddags op de scooter naar Tanah Lot waar ik eerst opnde driving range ging voor ik om 3 uur mocht beginnen met Sunset golf. Marlieke ging mee met het golfkarretje en we kregen een caddy toegewezen. Na een eerste goede hole sloeg ik een bal kwijt in een rijstveld.. Oeps! Dit zou niet het enige balletje zijn dat ik kwijtraakte. In totaal 7 ballen kwijtgeraakt haha maar wel heerlijk staan spelen. Hele mooie banen, aangezien ik alleen speelde moest ik wel telkens wachten op de flitst voor mij die met 3 personen was. Op hole 14 boden ze uiteindelijk aan om samen te spelen. Dat was wel gaaf want er zat ook een speler bij die vroeger een van de beste van Bali waa en nu nog hc 3 had. Sloeg dus ook wel erg mooi. Bij de eerste hole waar we samen speelden sloegen ze allemaal hun bal wel op het strand en ik sloeg hem op de fairway haha dus goed begin! Na het golfen heerlijke douch gehad en door een mannetje mijn schoenen schoon laten maken in een supermooie kleedruimte met alles erop en er aan. Daarna lekker gegeten bij een Mexicaantje voor wij weer terug reden naar Sanur.
De volgende dag stond Ubud op het programma. Met de scooter reden we eerst naar Sukawati waar we een markte bezochten. Vervolgens een hotelletje geregeld in Ubud en door met de scooter naar de Basakih tempel. Dit was nog een lange rit pff via de vulkaan kwamen we weer en we waren om 4 uur bij de moeder tempel. Hier hadden we ons al voorbereid om niet teveel afgezet te worden. We moesten daar een Sarong kopen zeiden ze.. Uhh no thanx we got one! You need to buy one here! We bought one here already.. Bye! Mooie tempel waar ze flink aan het bidden waren. De terugweg naar Ubud was ook weer flink lang. We kwamen rond half 8 in de buurt van Ubud waar we eerst wat aten en daarna dronken we nog wat in Ubud zelf.
Vandaag reden we met de scooter naar Denpasar waar we nog een markt bezochten. Vieze geurtjes, grote vissen op de grond, kleren.. Drukte! Er was van alles wat, maar door de drukte was het ook wel weer fijn om er weg te zijn. Nu zitten we in Kuta vlakbij het strand, vanaf waar we vanavond naar een beach party gaan en dan nog 2 dagen strand hier of in Sanur.

We zien jullie weer in Nederland, hopelijk zijn we wel bruiner dan jullie, want we begrepen dat het goed weer was back home!

1. Tieme platje:
    26 juli 2013
    Leuk verhaal weer. Geniet nog even en dan goede vlucht over paar dagen. Wij zijn van 29/7-1/8 op Vlieland. Bel op het mobiel svp.
  2. Marleen Vrouwes:
    27 juli 2013
    Fantastisch verhaal weer, shit hè, wanneer een ATM niet werkt. Zaak om eerder geld te trekken dan wanneer je het echt nodig hebt, maar dat is hetzelfde als bij het tanken, nét nog genoeg voor de volgende pomp!!!! Sly