Ons laatste reisverslag

17 augustus 2012 - La Paz, Bolivia

Sorry voor het overhaaste vertrek bij het vorige verslag maar we moesten de bus naar Buenos Aires halen.

We waren gebleven bij het motoravontuur in de omgeving van Salta, waar we dus voor 2 dagen een motor hebben gehuurd bij een toko. Dit was nog erg leuk, want ze konden alleen spaans. Gelukkig hadden we een woordenboekje bij me dus kon ik om verzekeringen vragen en dergelijke. Kregen deze keer een 250cc motor mee, wat prima is voor deze omgeving, gaat toch 120 max maar dat heb ik maar 5 minuten gereden ivm veiligheid.

We begonnen onze tocht uiteindelijk pas om een uur of 11. Na het huren van de motor hadden we nog een ontbijt van cornflakes en warme melk, jummie..
Eerst reden we van Salta naar Cachi. Dit ging eerst een uur lang over een normale weg uit de stad voordat we op slingerwegen tussen bergen kwamen en we uiteindelijk op grind gingen klimmen van 1500 naar 3500 meter.. supergave klim met supermooie views, paar voorbeelden bij de fotos. Op de top was het heel raar maar werd het ineens helemaal vlak met asfalt. Ook hier weer mega mooie uitzichten! Na 4 uur rijden kwamen we uiteindelijk in Cachi aan. Een klein dorpje met allemaal witte huisjes en smalle steegjes. Hier hadden we een pizza in de zon voor we weer onderweg gingen richting Cafayete. Dit was tenminste de planning maar zouden we door het aantal uur voor donker niet meer gaan halen. We hebben toen besloten om in Angastaco te gaan overnachten. dat zou nog net haalbaar moeten zijn voor het donker. Van Cachi werd het helaas wel weer grind dus hierdoor ging het allemaal wel wat langzamer. Ook werd het wel eens spannend als er veel zand lag, dan ging je stuur ineens naar links of rechts dus voorzichtigheid was geboden. Om half 7 kwamen we dan in Agastaco, dat leek op het eerste gezicht net een oase in een woestijn, maar in deze oase was vrij weinig te beleven. Het grote hostel met zwembad was dicht en zwembad was leeg dus we kwamen in een klein ding te zitten waar we met kleren en al in slaap vielen en nog net op tijd voor het eten wakker werden.. Hier zagen we in een restaurantje nog the voice argentinie.. haha

De volgende dag begon geweldig, het eerste uur was een stuk over grind door allemaal roodgekleurde bergen heen die door de wind leken te zijn gevormd. Heel tof. Daarna nog een half uurtje asfalt en we waren al in Cafayete. Dat ging dus sneller als verwacht, ik dacht eigenlijk nog wel paar uur te moeten rijden. Hierdoor waren we om half 1 al bij een wijnproeverij, maar de meesten bleken tussen de middag dicht. Bij eentje kon je zo naar binnen lopen, maar was niet duidelijk wat nou de bedoeling voor ons was dus gingen we buiten maar lekker in het zonnetje lezen en dat kwam goed uit want ik was bij de laatste 5% van Angels en Demons van Dan Brown.
Na Cafayete gingen we door naar Salta, we wilden eerst eigenlijk naar Tafi del valle maar besloten om terug te gaan, want dat lukte nooit in de tijd die we nog hadden.  Supermooie omgeving waar we door heen cruisden. Nog bezienswaardigheden links en rechts langs de weg en bij de 3 kruisen stopten we dan ook voor de zoveelste mirador (uitzichtpunt). Toen we weg wilden rijden merkte ik ineens op dat we een lekke band hadden.. en we hadden hier geen spul voor bij.. uh ohhh
Gelukkig waren we mensen die langs reden heel behulpzaam, de eerste zei al of ik mee wilde rijden anders, maar die stopte daarna een andere truck die een soort van schuim spul bij zich had om in de band te spuiten. Hij zei dat we daarna gewoon naar Salta konden rijden. Tenminste dat verstond ik met mn beste Spaans.. Maar we hadden beter terug kunnen gaan naar Cafeyete, dat was tenslotte maar 30 minuten terug.. Naja na een kwartier rijden en nog wat stops langs een amfitheater gevormd in bergen en nog een inham in de berg was de band weer lek en stonden we dus weer met hetzelfde probleem.. nu alleen wel bij een punt waar dus erg veel mensen waren die ons allemaal wel wilden helpen supertof. Eerst een paar argentijnen die nog een keer probeerden de band op te pompen.. kwam alleen maar dat schuimspul er uit zetten.. hmm okkeeee
Daarna nog wat meer mensen erbij die er wel verstand van leken te hebben.. naja was een groot gat zeiden ze dus niet te doen.. Toen reed een oud argentijns stel mij maar naar een 911 paal waar hij uitlegde in het spaans wat er aan de hand was en waar we stonden. Dus dat leek wel goed te zijn. Het was ondertussen 4 uur.. dus we dachten nou als ze hier om half 5 zijn rijden we daarna gewoon naar Salta..
Om 6 uur was er nog niks! Ondertussen hadden we al 2 motorrijders aangeschoten of ze wilden helpen. Hadden ook zo´n spuitbus.. maar zij wisten niet hoe het moest en ging helemaal mis dus dat was meer lachen als helpen haha
Daarna kwam er een groep motorrijders uit Paraguay langs die goed engels konden en eentje een beetje duits. Dus dat werd pas echt hulpzaam. Zelfs hun lukte het niet met alle dikke equipment die ze mee hadden. Toen kwam er ook nog een patrouille politie langslopen die erbij kwam staan. Uiteindelijk hebben zij nog een keer die 911 gebeld en om half 7 was er dan eindelijk een truck van de 911 die de motor achterin zette met mij ernaast en marlieke kon bij de 3 agenten achterin zitten.. (dkke disco in die politieauto heb ik mij laten vertellen, terwijl ik dus achterin zat in de kou proberen te motor recht te houden.. Bleek het uiteindelijk niks te kosten deze taxirit.. goede service!
Om 7 uur waren we ongeveer terug in Cafayete waar we af werden gezet bij een mechanic die er in een kwartier een nieuwe band op legde. Onze band had blijkbaar 4 gaten er in, 2 oude gaten waren open gegaan en het ventiel was ook kapot. Dus nieuwe binnenband er in en we konden weer gaan. We hebben eerst maar avondeten gehad en besloten dat we maar gewoon in het donker gingen rijden. We moesten eigenlijk die motor nog terugbrengen vandaag of morgenvroeg in ieder geval. Het zou maar 3 uur rijden zjn dus hop weer op de motor. Was wel een hele ervaring in het donker rijden met slingerwegen en erg veel wind. Maar het was asfalt dus dat scheelde wel..
Na 4 uur rijden waren we eindelijk terug in Salta. het was ondertussen 1 uur snachts en we zijn daarom maar teruggegaan naar het hostel, leveren de motor morgen wel in..

De volgende dag eerst maar even gebruik gemaakt van de motor. Na het ontbijt en uitchecken zijn we naar het busstation gereden en hebben we een ticket naar Buenos aires geboekt voor die middag. Daarna nog even langs de supermarkt, weer terug naar hostel en om 12 uur leverden we uiteindelijk de motor in bij de verhuur. Gaven we hun de lekke band er nog bij met bonnetje. Stonden ze elkaar aan te kijken,, uhhh wat nu. Kregen we de rekening (10 euro in totaal) vergoed en daarna konden we gewoon gaan.. ze keken niet eens de motor na ofzo.. haha maargoed prima

Om 3,30 uur dan uteindelijk met de bus naar Buenos Aires, een trip van 21 uur stond er in de lonely planet. Maar dit bleek niet erg te zijn, we hadden echt heerlijke stoelen. En voor weinig geld! Helemaal niet erg dat we dus niet vlogen voor 3x de prijs dat we nu betaalden. We kregen nog een aantal films te zien die gewoon in engels gesproken waren.. super! Savonds nog bij een tentje wat gegeten en daarna maar proberen te slapen. ging Marlieke weer beter af maar ik heb zelf ook wel wat uurtjes gepakt.

We kwamen om 3 uur smiddags aan in BA. Dus bjna 24 uur met de bus.. In buenos aires met de taxi naar een hostel toe, bleek te duur dus naar een ander hostel gelopen met de zware bepakking. Kwamen we in een hostel waar we in een 4 persoons dorm liggen maar zonder andere mensen.. prima! Wel stukje duurder dan andere plaatsen, vandaar ook geen 2 persoonskamer deze keer. Maarja nu dus alsnog een private room op deze manier ;)
De eerste dag in BA zijn we wat wezen rondlopen en shoppen. Marlieke kocht nog een leuke trui en een souvenier. Het weer is hier wel een stuk minder, grijze lucht maar nog wel met prima temperatuur. Helaas lijkt het hier niet beter te gaan worden en we hebben nu zelfs wat regen.. de eerste echte regen van de vakantie dus! Die avond op jacht naar een bioscoop, duurde uiteindelijk 2 uur voordat we er eentje vonden en hier zagen we The Dictator. Wel grappig filmpje opzich.
De tweede dag(gister) zijn we naar de begraafplaats geweest waar ook Evita ligt begraven. Supermooi daar, allemaal familiegraven met gebouwtjes erbij. Daarna nog naar het museum gelopen. Savonds hadden we een gratis tangoles in het hostel naast ons.. gnagna en hier boekten we een priveles voor de volgende dag.
Hierna hebben we nog heerlijk gegeten in siga la vaca. Beetje het principe van eten in miami toen met de hele familie. All you can eat voor een bepaalde prijs. Heel veel vlees dus ;)
Vandaag gaan we naar Boca toe, morgen is er namelijk een voetbalwedstrijd en we willen kaartjes bestellen. Daarna hebben we een prive tangoles op het programma staan en savonds kunnen we naar tangobars gaan haha
Morgen is er de voetbalwedstrijd.
Zondag gaan we op marktjesjacht
Maandag en dinsdag hebben we nog geen plannen.
Woensdag vliegen we terug.. :(

Het is snel gegaan die 7 weken. We hebben hier echt de meest mooie landschappen gezien die je je maar kunt voorstellen. Voor mij waren de motorritten dan ook wel de hoogtepunten van de vakantie. Ik denk ook een petje af voor Marlieke die het gewoon 7 weken met mij volhoudt... dat is ook echt supergoed gegaan tussen ons twee :) We hebben leuke mensen ontmoet, en vooral Roos en Ilse die we maar tegen het lijf bleven lopen haha. Als ik aan hun denk zal ik terugdenken aan de partybus met de deathroad en dat Ben hier helemaal niet blij mee was haha heerlijk. We hebben hier wel aardig gegeten. Marlieke heel veel pizza en ik kon ook aardig uit de voeten met de pasta´s en hamburgers en nu natuurlijk biefstuk in BA. We hebben erg veel mazzel gehad met het weer, eigenlijk 6 weken alleen maar goed weer gehad, en nu even weekje minder. Zo zijn wij volgende week donderdag weer thuis in Nederland en mogen we weer aan de bak. Ik moet 1 oktober van start in Son en Marlieke mag gelijk beginnen met het ophalen van haar bachelordiploma en daarna gelijk beginnen aan dr master.

bedankt voor het volgen van de reisverslagen,

tot in Nederland!

1. Hans Jorna:
    18 augustus 2012
    Fraaie avonturen weer. Hier in Nederland is een hittegolf en we hebben nu een tenniskamp met zaterdag en zondag boven de 33 graden. Tot volgende week maar weer.

Hans
  2. Tieme platje:
    18 augustus 2012
    leuk hoor allemaal .Zijn blij dat jullie volgende week weer in Nederland zijn. Hebben prachtig album met foto's van Oma's 80ste verjaardag van door je vader gemaakte opnames. Krijgen jullie straks toch nog iets mee van het feest. Liefs wees voorzichtig in BA
  3. Opa Ben,Oma Corrie:
    19 augustus 2012
    We hebben genoten van jullie enerverende reisverslagen,maar we verheugen ons er ook op dat jullie weer gezond en wel in Nederland aankomen.Veel liefs
  4. Chantal en mama:
    19 augustus 2012
    Hier vanaf de camping in Den Hout onze groetjes vanuit de hittegolf! Hier ook nog even lekker vakantiegevoel. We verwachten hier in NL wel een demo van jullie tango!!! Was in ieder geval leuk om jullie te volgen. Heb mam de laatste 2 verslagen voorgelezen. Samen lekker gelachen! Tot snel!
  5. Bert en Desiree:
    20 augustus 2012
    Geniet van de laatste dagen. Wij zien wel erg uit naar donderdag hoor. Xx