Bali bom Bali!

16 juli 2013 - Kuta, Indonesië

Hallo vriendjes en vriendinnetjes, familieleden en reisgenoten!

Dit wordt mijn tweede keer dat ik het eerste reisverslag ga schrijven, de vorige stierf na het per ongeluk plakken van een stuk tekst nadat ik alles had geselecteerd.. Typisch geval van jammer!

Op 9 juli was het zo ver, we pakten onze laatste spulletjes in de backpacks en gingen onderweg naar Bali! Eerste stap van de reis was de bus van son naar eindhoven, dit begon al gelijk lekker, want de bus waar wij op stonden te wachten reed ineens bij de rotonde een andere kant op... Aangezien er verderop aan een rotonde werd gewerkt waarschijnlijk, dus toen zijn we maar met volle bepakking naar de vorige halte teruggelopen. Een half uur later stapten we dan alsnog in de bus naar het station, mooie was dat deze bus dus wel gewoon doodleuk langs die andere halte reed! Lekker begin he! Naja met de trein naar breda was geen probleem, daar konden we mooi overstappen op de beruchte fyra. Altijd spannend of die het doet.... Ennnnnn nee helaas na het starten sloeg de motor gelijk af. De eerste passagiers verlieten al gelijk de trein voor een andere trein, maar ma 5 minuten wachten reed de fyra plots ineens wel weg. Hierdoor waren wij ineens om half 5 op Schiphol waar we om 9 uur pas hoefden te vliegen. Dus nog even lekker relax op het vliegveld, beetje rondlopen en boekje lezen om vervolgens netjes op tijd weg te vliegen met KLM.

Eerste stuk van de vlucht was 12 uur naar Singapore, wel lekker met een eigen schermpje alleen helaas weer zo weinig beenruimte.. En dan zie je bij een nooduitgang een klein vrouwtje zitten grrr. Naja 3 films en wat slapen later stapten we in Singapore even uit voor een schoonmaak en vrij vlot konden we weer terug voor de laatste 2,5 uur naar Bali. Prima geregeld met eten, volgens mij 3 keer gegeten en elke keer met vers brood jummie!

We kwamen om half 8 savonds uiteindelijk aan op het vliegveld van Kuta. Na zo'n lange vlucht wil je eigenlijk niets liever dan zo snel mogelijk in een bed liggen na een douch! Maar zo ver waren we nog niet, eerst even een visum regelen. Aangezien we net te weinig dollars meehadden moest er dus gepind worden. Helaas deed geen van de bankkaarten het op de ATM.. Hm naja dan toch maar in de rij staan en desnoods met de creditcard betalen.. Dus kwartier, 20 minuten later bij de balie aangekomen en geprobeerd te betalen met de CC maar helaas kan niet want je moet code invoeren op jouw kaart, hm oke dan gedeeltelijk met euro's en dollars? We nemen geen muntgeld aan, je kan anders wel pinnen bij de plek waar je tassen ophaalt! Ah oke naja doen we dat wel.. 5 pinautomaten staan er, dat is mooi dan doet er eentje het vast wel! Hm 2 zijn er sowieso al niet werkende.. Naja dan deze maar, nee werkt niet, andere pas nee ook niet.. Shit dan de volgende.. Nee! Deze dan...!!! Neeeeee!! Uhm oke en wat nu.. Proberen geld te wisselen na de douane, helaas nemen geen mintgeld aan.. Dus zonder geld weer terug naar de balie, hele rij was ondertussen al lang weg en onderweg naar het hotel :(. Weer gevraagd wat nu??" Uhm ja het moet wel echt volledig betaald worden, vraag anders even aan de informatiebalie daar." Met zweet onder de oksels en op het voorhoofd van de spanning, ik zie al flitsen van de film the Terminal voorbijkomen, naar de infobalie waar een man ons aanhoort en half snapt.. Ander mannetje erbij: "ik leen jullie wel 10$ dan kan je buiten pinnen" super! Moesten we alleen wel de iPhone als borg bij hem laten.. Naja moet dan maar. Wij dus eindelijk naar buiten na het betalen van 50$ voor de visa. YOU WANT TAXI?!?! Uhm nee dankjewel. KUTA, SANUR, WHERR U GO?!? No thank you.. Buiten was er een ATM central met nog eens 4 pinautomaten, dus daar weer geprobeerd maar weer niks!! Shit man wat nu?! Bellen naar de bank ofzo? Maar de iPhone is bij die man.. Owja klopt naja probeer het nog een keer.. Floep geld! Wahhhhh yessss party in het pinautomatenhokje! Ik denk dat de mensen die voorbij liepen ons voor gek verklaarden maar dat maakte even niet uit, we waren gered!

Met de taxi uiteindelijk naar Sanur waar hij nog veel rond moest rijden om het hotel te vinden, maar daar kwamen we uiteindelijk bij de Trophy Pub/Hotel. Kamertje gelijk geregeld en snel onder de douch de angstzweet er af. Vervolgens toch nog maar even wat gegeten voordat we gingen slapen. Heerlijk in prima hotel!

1e dag op Bali
Rond uur of 10 werden we wakker en gingen we lekker wat ontbijten: bananenpannenkoek met ijs yes! Beetje over het strand wezen wandelen wat vlakbij is vanaf het hotel en daarna hebben we toch gelijk maar een scooter gehuurd voor een week. Uiteindelijk 1 scooter want het is toch wel gevaarlijk om hier te rijden. Toen hebben we maar een scooterritje gemaakt naar Kuta, om alvast wat hotels te bekijken daar en om Kuta ook alvast beetje te verkennen. Daarna weer terug naar Sanur waar we wat gegeten hebben om daarna lekker een massage te krijgen en geknipt te worden. knippen was echt prima, voor minder dan 4€ helemaal netjes geknipt! De massage was nog wel apart, want ik ga er ondertussen vanuit dat je 'gewoon' een vrouw krijgt als masseuse maar waarschijnlijk omdat marlieke er bij is kreeg ik ineens een jongen als masseur.. Uhh ok. Ik moest nog terugdenken aan 2 jaar geleden met Leander dat ik toen maar gauw om een dame heb gevraagd maar heb het nu maar gewoon laten gebeuren aangezien marlieke naast me lag en er dus vast niks raars zou gaan gebeuren :/ was uiteindelijk toch lekker ontspannend en niks engs aan :p

2e dag op Bali
Vandaag stonden we per ongeluk wat laat op, pas rond 12 uur zaten we aan het ontbijt wat eigenlijk wel zonde was. Vandaag staat namelijk Ulu watu en het zuiden (Nusa Dua) op het programma. Snel ontbeten en gauw met de scooter naar het zuiden richting Uluwatu! Na 2 uur rijden ongeveer waren we bij het surfdorpje Uluwatu waar we vanaf een restaurantje op een rots hele goede surfers in actie konden bezig zien. Heel mooi om te zien en mn fototoestel aan het werk te zetten! Daarna gingen we ook nog maar even naar de tempel in de buurt, want daar was ik vorige keer niet geweest. Was wel even leuk ivm de aanwezige aapjes maar ook niet meer als dat. Scooterritje dus na 5-10 minuten weer gepakt en door naar Nusa dua om even aan het strand te gaan liggen en de mooie hotels te bekijken daar. Na wat verkeerd rijden toch de plek gevonden en uiteindelijk bij een luxe hotel naar binnen om een rondleiding te pakken voor onze honeymoon haha :) villa's van 1000$ per nacht hoppa! Zelfde gedaan met Leander 2 jaar terug en daarna snel door naar het strand gelopen. Daar hebben we maar even kort gezeten ivm de wind en het zand om daarna weer door te crossen op de scooter naar Sanur. Hier hebben we lekker aan het strand gegeten om daarna weer lekker verwend te worden door een massage. Deze was alleen veel te hard bij de kuiten waardoor we amper nog konden lopen na afloop hèhè.

Dag 3 Sidemen, vulkaan en ubud

Vandaag stond een lange scooterrit op het programma dus op tijd uit bed en rond half 11 op de scooter. Eerst moesten we een uur rijden naar het oosten om een mooie route te gaan volgen langs rijstvelden en kleine dorpjes over mooie slingerwegen. Man man man wat een vieze uitlaatgassen en roet krijg je over je heen op de scooter, niet normaal! Vandaag dus met maskertje gereden op plekken waar veel auto's waren.
Deze keer vonden we de Sidemen route eigenlijk best snel, ik weet dat we vorige keer nogal wat aan het klooien waren en per ongeluk deze weg namen, vandaar nu de herhaling met Marlieke. Prachtig stukje gereden en onderweg ergens een cola gedronken waar we aan de praat raakten met wat oudere Indo's die niet zo heel goed in Engels waren maar met gebarentaal toch wat gelachen :) daarna reden we door naar de middelste vulkaan mt Batur waar je heel mooie over het meer uit kan kijken. Daar nog lekker gegeten en snel door naar Ubud voor het donker werd. Onderweg naar Ubud nog allemaal zijstraatjes genomen met flink veel wegen die ik achteraf met Leander ook gedaan had en terug herkende:) die wegen tussendoor zijn toch wel het mooiste en zie je Bali zoals het geweest moet zijn tientallen jaren terug. In Ubud even wat gedronken en daarna weer anderhalf uur terug richting Sanur waar ik toe was aan een massage en Marlieke zichzelf liet knippen. Aangezien ze eerder klaar was heeft ze ook in een Vistank gezeten met haar voeten die aan haar eelt gingen eten, jammie! Tegenover ons hotel nog heerlijk gegeten en even langs de Linga Longa wat livemuziek mee gepakt om vervolgens met een blauwe kont te gaan slapen;)

Dag 4 kuta
Vandaag verhuizen we naar Kuta, de badplaats met heel veel toeristen waar je niet om kleine winkeltjes en grote winkels heen kan. Marlieke ging in een taxi met de tassen en ik erachter aan op de scooter naar een plek net boven kuta waar marlieke in een café wat ging drinken terwijl ik op zoek ging naar een hotel. Na een uur zoeken vond ik een leuke voor weinig geld met airco bij, wat lijkt, mensen thuis. Hier marlieke heen gestuurd terwijl ik met de tassen alvast vooruit reed op de scooter. Daarna snel weer terug om marlieke tegemoet te rijden.. Alleen ik zie haar maar nergens.. En weer terugrijden en weer heen en een rondje en toch maar kijken bij het restaurant want misschien is ze wel teruggelopen.. Hmm misschien heeft ze het gewoon al gevonden dus hup naar het hotel en ja hoor ze was er al.. Gelukkig! Nog even snel naar het strand wat kleur gepakt en de eerste surfmeters gemaakt :) daarna douchen met koud water en lekker Italiaans gegeten op een hoekje met spaghetti bolognaise! Eerste westerse gerecht, maar was ook echt heerlijk! Daarna richting een outlet gereden waar we goedkoop hebben gewinkeld met 2 paar nieuwe schoenen en een overhemd voor mij en een jurkje voor Marlieke. Eerlijk verdeeld dus ;)
We hadden natuurlijk net iets te weinig geld bij ons dus ik moest weer pinnen. En ja hoor de ene ATM na de andere deed het weer niet.. Dus konden uiteindelijk niet alles meenemen wat we wilden en moesten met de scooter op zoek naar een BNi ATM, de enige die altijd werkt hier. Minuutje later een gevonden en idd het werkte daar wel gewoon! We waren te laat om terug te gaan dus zijn we maar even naast een karaoke bar wat wezen drinken. Daar was een mislukt herboren Michael Jackson bezig: jiiihiiiii! Was niet helemaal goed meegezongen in ieder geval. Daarna terug naar ons hotel om te slapen.

Dag 5 Kuta strand

Alweer een zonnige dag dus vandaag konden we mooi wat langer naar het strand. Daar 2 liegbeesten gescoord en een surfplank gehuurd voor de dag. Marlieke moet er ook aan geloven! Hier lekker wat gelezen en in de zon gelegen en tussendoor het water in om proberen op het board te staan. Golven waren weer gigantisch dus we hielden het maar op de omgeslagen golven waar het mij prima op lukt, marlieke maakt ook haar eerste metertje. Rond een uur of 5 gingen we weer terug om te douchen en daarna weer naar de outlet om de rest van de kleren te kopen en naar een andere outlet ernaast. Daar won ik nog een gratis t-shirt met een of andere quizmaster waarbij ik 5 merken moest noemen die ze daar verkochten. Aangezien recht voor mijn neus een bord hing met alle merken was dit niet de allermoeilijkste quiz die ik ooit gehad heb, maarja je moet onder die omstandigheden toch maar je hoofd koel weten te houden en op het juiste moment weten te pieken :p daarna weer lekker naar de Italiaan om daarna de andere kant van Kuta te verkennen met de scooter. Hier hebben we nog even rondgelopen in een grote mall en zijn we daarna in een Turks lounge barretje geweest  aan een waterpijp te lurken. Aangezien ik dat nog nooit gedaan had leek mij dat wel eens grappig om te doen. Daar ontmoetten we nog 2 andere Nederlanders die hier stage lopen. Daar wisselen we natuurlijk onze reisverslag mee uit en hebben we het over Bali en wat er nog gezien moet gaan worden volgens ons en volgens hun. Zij hadden blijkbaar nog met Leroy Fer gevoetbald hier op het strand, want die was hier een week geleden met zijn vriendin. Daarna zijn we nog even langs Seminyak gereden om dat eens te bekijken. Vervolgens op tijd naar bed, want dan kan ik dit reisverslag in bed even typen ;)

Dag 6 Tanah Lot - Sanur
Vandaag is het alweer dag 6 hier op Bali. Vandaag gaan we naar Tanah Lot met de scooter en daarna terug naar Sanur. Vanaf Sanur nemen we donderdag de bus naar Padang Bai. Van daaruit gaat de boot naar Lombok en dan kunnen we naar de gili eilanden. Na de gili eilanden gaan we naar Ubud om daarna nog ergens rustig terug te keren en lekker te liggen in het zonnetje.

Dit was het 2 in 1 reisverslag voor deze keer. We houden jullie op de hoogte van onze adventures!

Groetjes Marlieke en Stefan

1. Marleen Vrouwes:
    23 juli 2013
    Jaja, mooi verslag, een herhaling van zetten voor pa en mij, want wij hebben dezelfde reis gemaakt een jaar of twaalf geleden. Wij vonden de Gili's heel top en puur en relaxed, wij waren een week op Gili Meno, later die reis ben ik er ook nog met Marleen een weekje geweest, top! Veel plezier nog! Opa en Sil