Uyuni en op naar argentinië

4 augustus 2012 - La Paz, Bolivia

Beste allemaal,

we zitten in Argentinie en dat vraagt om een nieuw reisverslag!

Na Sucre zijn we met de bus via Potosi naar Uyuni gegaan. We wilden eerst een nachtbus nemen, maar we kwamen er achter dat dat vanuit Sucre niet kon, dus hebben we nog een nacht bijgeboekt in het lekkere hotel en zijn we de volgende dag pas die kant op gegaan. Dit betekende eerst 3 uur in de bus terug naar Potosi, waar we een paar uur moesten wachten op de overstap naar Uyuni. In deze bus stonk het supererg naar zure meuk.. zo smerig! Vieze Bolivianen bah... In POtosi zijn we weer naar het centrum geweest en hebben we gegeten en nog wat rondgekeken. Daarna dus op naar Uyuni waar we rond middernacht aankwamen en we in een hostel kwamen waar het superkoud was en de privebadkamer onder het water stond.. maarja het was middernacht dus we deden het maar..
Volgende dag in het dorpje Uyuni wat rondgelopen op zoek naar een trip over de zoutvlakte en een ontbijt... we gingen ergens lunchen waar we een local lunch kregen.. eerst een soep met wat mij betreft rare dingen er in, daarna een bord met een soort van aardappel en rijst en groente en als klap op de vuurpijl nog een raar sapje met iets van zand op de bodem.. ik heb 80% laten staan en we zijn met een half gevulde maag Uyuni ingelopen. Vanaf waar wij zaten in het hostel leek het net zo´n western stad waar ieder moment een struikje over de weg kan waaien, maar na wat wandelen kwamen we op de main street waar weer allerlei marktjes waren en waar je blijkbaar wel normaal kon eten. Hier ook onze trip geboekt voor een 3 daagse toer over de zout'vlakte en niet 4 daags zoals mijn ouders hadden gedaan. 3 Dagen leek ons meer dan genoeg en we konden dan savonds met de trein richting de grens van Bolivia.. dikke prima! Ondertussen ben ik in elk boliviaans stadje op jacht naar dvd´s voor 50 cent per stuk, leuk leuk :) Al een mooie verzameling ondertussen!

De volgende ochtend moesten we om half 10 verzamelen bij de organisatie. Ik kreeg die ochtend ineens hele erge buikpijn, denk iets verkeerd gegeten want leek op hetzelfde als ik eerder in Copacabana had. Maar na een stoelgang ging het wel weer. Dus konden we toch gewoon op pad. Denk toch dat het die lunch is geweest of savonds ergens het eten.. niet echt te vertrouwen hier!

De Uyunitrip dag1:

Bij de organisatie aangekomen zagen we onze medereizigers voor de trip. 2 canadezen en een Chinees. We zouden later nog een Duitser oppikken ergens waardoor we met zn 6en zouden zijn.
We begonnen de trip dus met 5 man en de chauff Dio op weg naar het treinkerkhof. Niet zo´n boeiend begin met oude treinen die wat zijn aangepast waardoor het een soort van speeltuin werd. Daarna met de jeep naar een dorpje waar ze lieten zien hoe ze hier zout verzamelden en verzegelden. Vond ik eigenlijk ook niet zo boeiend en we moesten lang wachten tot alle marktjes waren bezocht die er omheen waren.. zooo toeristisch.. ik dacht o jee als dit maar niet zo door blijft gaan.
Vervolgens haalden we de duitser op (frank) bij een zout hotel. Dat hotel was nog niet echt af, aan de buitenkant was de fontein nog in de maak en dat leek voor de rest van het hotel ook zo. Hij kwam blijkbaar met een auto uit La Paz want er gingen geen bussen meer, die waren door rebellen tegengehouden.. hij moest daardoor 500$ betalen om deze trip te kunnen doen. En nou bleek dat hij ook nog eens 400 euro betaalde voor de trip, waar wij 80 euro voor betaalden.. haha arme duitser.. wel een prima vent met echt een superaanstekelige lach en hij had het steekwoordje For sure continue in zijn antwoord zitten. Marlieke nam het uiteindelijk zelfs over!
Hierna gingen we naar de zoutvlakte, ik had mij voorbereid op een vlakte zo groot dat je nergens meer bergen kon zien maar dit bleek niet het geval. Dit was een zoutvlakte waar je dus nooit zou kunnen verdwalen want je zag altijd wel waar je heen kon lopen, ik dacht dat bij rtl travel werd geshowed dat er militairen verdwaald waren en kapotte motor ofzo.. nouja dat is dus onzin want je zag allemaal jeeps rondcrossen en in de verte zag je genoeg orientatiepunten.
Wel leuk om even grappige foto´s te maken, maar dat was het voor mij betreft wel.. lekkere trip tot nog toe..
Daarna gingen we lunchen ergens in het midden op de zoutvlakte bij een cactuseiland waar alle andere toeristen ook waren. Nog een mooie foto gemaakt van het aantal jeeps dat er stonden. Best veel! Na een wandeling de berg op kreeg je wel een mooi uitzicht, en was het eigenlijk het eerste moment dat ik dacht.. oke dit is wel mooi! Hier kregen we ook lunch, lama vlees en rijst, cola en wat groente.. erg lekker!
Vervolgens nog een korte stop bij een plas met water op de zoutvlakte.. uhh boeiend? Moesten we ook weer stoppen en fotos maken en minutenlang wachten op de canadese meisjes die foto´s aan het maken waren.. zuchhhttt!
Daarna reden we naar een klein dorpje en bleek hier het hotel te zijn voor die avond.. we dachten allemaal echt kuuuuut.. en frank maakte nog een grapje daarvoor van dit gaat toch niet onze overnachtingsplek zijn... jawel! Maar toen we binnenkwamen was het eigenlijk echt heel leuk.. Best warm en zo goed als helemaal van zout. Wij kregen een eigen kamer met zn 2en en de anderen zaten met zn 4en.
Hier konden we lekker spelletjes spelen en Sam de chinees had nog flink wat raadsels die opgelost konden worden. pang pang, up'down, basic number.. ik voegde zelf nog het ijsberen raadsel toe dus er werd wat gepuzzeled. Daarnaast hebben we ook nog veel spelletjes gedaan, een woord'spelletje van Sam, wat simpele spelletjes en uiteindelijk hebben we met een andere groep nog Weerwolven gedaan! Was weer een succes natuurlijk, dus dit deden we tot we konden gaan eten. Na een soepje en kip met patat speelden we nog wat spelletjes en gingen we redelijk op tijd slapen. Licht ging ook uit om 10 uur, maar er gingen nog aardig wat mensen door met feesten die avond.. dat hoorden wij nog wel vanuit onze kamer..

Uyinitrip: dag 2

Die avond weer erge buikkramp, en onderweg naar de wc kwam ik nog een kotsende dame tegen op een andere wc voor ik zelf na een goede stoelgang in een superkoud wc´tje weer in ons warme honeymoon suite te vestigen. De volgende ochtend ging het gelukkig wel weer. Na een ontbijt van brood met jam en chocolademelk hadden we nu een dag met mooie meren, mooie omgevingen alleen ook heeeeel veel wind. Je wilde niet langer dan een paar minuten buiten zijn want het was ijskoud en niet prettig.. helaas! Lunch ook in de volle wind, ik ben dus maar in de auto gaan lunchen.. wel hele mooie dingen gezien, zoals flamingo´s op een paar meter afstand. We reden ook op 5000 mter hoogte langs plaatjes die Dali blijkbaar ook heeft gebruikt in een van zn schilderijen.
Die nacht sliepen we in een heel erg crappy hostel wat echt superkoud was.. We waren er al om 4 uur en moesten dus ook echt de tijd doden tot we konden eten en slapen. We zijn maar in bed gaan liggen lezen want het was echt te koud om iets anders te doen. Ik was het liefst in de auto blijven zitten..

Uyunitrip: dag 3
Om 5 uur werden we wakker gemaakt door Dio om in de auto te kruipen. Half bevroren zaten we aan de ontbijt tafel aan wat pannenkoeken om daarna snel de warmte van de auto op te zoeken. Dit werd een beetje een teleurstellende dag.. we gingen eerst naar de geisers toe maar door de wind zag je eigenlijk alleen maar wolkjes weggeblazen worden.. daarna op naar de hot springs waar we maar 30 minuten in konden maarja dat was het dus echt niet waard als je daarna in de vrieskou terug om moest kleden.. dus maar niet gedaan en in de auto gewacht tot de canadese meisjes klaar waren met pootje baden.. Vervolgens op naar de chileense grens waar we frank en Sam dropten rond 9 uur. Daarna één lange rit naar Uyuni waarbij we alleen stopten voor een lunch en op het einde even voor een verplicht marktstopje voor toeristen. Kwamen we uiteindelijk rond half5 weer in Uyuni. Uitzicht vanuit de auto was overigens wel mooi, maar aangezien je niet stopt om het echt even te bekijken neem je het maar voor waar aan en val je in slaap op de achterbank.. leuk man ongeveer 12 uur in de auto zitten!

Conclusie van de trip is dat het ontzettend toeristisch was bij de plekken waar we stil stonden, dag 2 en 3 waren te koud, je rijdt erg veel in de auto.. maarrrr je ziet wel erg mooie landschappen aan je voorbij komen. Rode meren, Flamingo´s, mooie bergen. De eerste dag was nog erg gezellig door de spelletjes en raadsels, daarna werd het in de auto ook stiller. Ik zou het de volgende keer daarom ook in 2 dagen doen, en misschien wel zelf met een gehuurde jeep of motor (als het niet zo hard waait..) Want op deze manier heb ik er denk ik niet het goede uit weten te pikken en ben ik na afloop zwaar gesloopt.

Die avond pakten we om 22:00 de trein na nog wat te eten en boekje lezen in Uyuni. Op naar Argentinie! Die treinreis was opzich wel prima, 9 uurtjes in een rustige trein zitten, stoelen konden helaas niet naar achter en ik heb totaal niet kunnen slapen. Marlieke gelukkig wel. We kwamen om 7 uur aan bij de grens (Vilazon) en met een taxi gingen we snel naar de immigratie waar we nog een uur konden wachten om Argentinie binnen te kunnen na een stempel.. snap niet waarom dat zo lang moet duren zo´n stempel..
Daarna stond ons een pittige wandeling te wachten van zo´n 20 minuten naar het busstation aan de andere kant. Daar kochten we de bustickets en wat eten en geld pinnen. Hier zagen we heel toevallig nog Nederlands beachvolleybal op tv.. Met de bus gingen we daarna richting Humahuaca waar we zon 3 uur over zouden doen. Onderweg moesten we nnog een keer alle bagage uit de bus halen en door een douanepost heen wandelen waar ze weer half door je tas heen gingen. Maar niet door Marlieke dr tas.. grrrr discriminatie!! Maarja ook wel grappig eigenlijk want hij ging bij mij vol met zn handen door mn vieze ondergoed.. lekker puh!

In Humahuaca zijn we op hostel jacht gegaan, was nog niet makkelijk. hadden we eerst een leuke plek te pakken voor een goede prijs en hadden we spullen al uitgepakt komt er daarna een andere vrouw vertellen dat de prijs eigenlijk veel meer is.. uhh oke latah!

Uiteindelijk in een prima hostel terecht gekomen en eindelijk weer een warme douche gehad! Hier hebben we nog geen echte biefstuk restaurants gezien dus we hebben net een soort van boliviaans gegeten met rare gerechten.

Morgen gaan we lekker bijkomen en rustig aan doen, misschien een fietsje huren smiddags ofzo. Daarna door naar Tilcara en Salta. Wat we daarna doen weten we nog niet, gaan we nog naar Iguazul watervallen of Cordoba of gaan we wat eerder naar Buenos Aires om daar een goede danscursus mee te pakken.. ik zie Marlieke dr gezicht al licht geven bij dit idee dus ik denk dat we het al weten!

Voor nou adios, tot ziens, auf wieder sehen en good bye

Marlieke en Stefan

1. Tieme platje:
    5 augustus 2012
    weer een leuk verhaal....jullie zitten dus echt in het verkeerde seizoen. Iquazu is heel mooi maar is er nu voldoende water? Heb daar met heli boven gevlogen...super. Buenos Aires is mooie stad met leuke dingen zoals tangoavond/carnavalclubs etc. Veel plezier. Liefs Oma en Opa
  2. Rolf:
    5 augustus 2012
    Blijf een beetje positief Stefan!Geniet van Argentinië , In Mendoza heb je hele lekkere wijn!!!Vanuit Buenos Aires kan je een tour boeken naar Iguazu en je kan ook van BA naar Uruguay, ook leuk!Geniet ervan!
  3. Hans Jorna:
    5 augustus 2012
    Allemaal herkenbaar, alleen hebben wij vorig jaar veel beter weer gehad tijdens de Uyuni-tocht want zelfs Renee heeft toen gezwommen in Aquas Calientes. We hebben wel van veel reizigers gehoord van de hevige koude, maar gelukkig hebben wij het nooit koud gehad. Veel plezier nog tijdens de rest van jullie reis.
    Hans en Renee
  4. Anne-Marie Pastoors:
    5 augustus 2012
    Leuke verhalen van jullie.
    Met cola drinken voorkom je veel darmproblemen.
    Fijne reis verder.
  5. Stefan:
    5 augustus 2012
    O Rolf ik ben altijd positief hoor, maar vertel wel gewoon de waarheid hehe, het is hier nu heerlijk weer in Argentinie dus zitten lekker boekje te lezen en Marlieke even bijkomen want die voelt zich niet zo top..
    Annemarie, ik denk niet dat er iemand is die zoveel Cola drinkt als mij, ik denk dat een schuur vol met lege flessen dat wel bewijst, vraag maar aan Bep haha :)
    Opa/oma, zal even controleren of er genoeg water is, rolf de trip naar iguazu vanuit BA is zo´n 20 uur heen en dan weer 20 uur terug.. beetje veel reizen voor een waterval? Of is dat het echt waard, want we kunnen ook van Salta die kant op vliegen en van daaruit dan een bus pakken naar BA of iets dergelijks..
  6. Bert en Desiree:
    5 augustus 2012
    Lekker opwarmen in Argentinie. Stefan, met een danscursus lukt dat vast. Als je al paard hebt gereden, een death road hebt overleefd moet die tango een eitje zijn. Veel plezier nog, Bert en Desiree x
  7. Opa Ben,Oma Corrie:
    6 augustus 2012
    Wat een geweldige belevenis en wat een gedetailleerde verslagen.We beleven de ergernissen: vieze hostels,ziekmakend eten en drinken,uren lang in auto,trein of bus,maar we genieten ook van jullie onvergetelijke natuurervaringen.Cola drinken is inderdaad een goede tip.
    Geniet nog veel en kusjes en groetjes van ons.